Стаття №12 з журналу «ДИВОСЛОВО» №05 (758) 2020 р.
ПОВЕРНЕННЯ КОЗАКА/СОЛДАТА ДОДОМУ:
ВИТОКИ Й ТРАНСФОРМАЦІЇ СЮЖЕТУ
Микола СУЛИМА, академік НАН України, заступник директора з наукової роботи Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка НАН України
У статті розглянуто твори, побудовані на історії козака/солдата, якому судилося відбути військову службу і повернутися з війська/війни до своєї домівки, до родини. Схожі сюжети зустрічаються ще в українських народних думах, перегодом – у творах давньої літератури. Він відпрацьований в одній з інтерлюдій, доданій до барокової шкільної драми, а саме до драми Митрофана Довгалевського «Комічне дійство» (1736). У новочасній українській літературі одним із перших до сюжету про повернення козака/солдата з війни/війська звернувся Т. Шевченко, який збагатив його оригінальними колізіями. Поглибили художнє рішення теми П. Куліш, Ю. Федькович, І. Нечуй-Левицький, М. Павлик – у їхніх творах описані герої зі зламаними долями, травмованою психікою. Цим людям унаслідок перебування у війську судилося бути скаліченими тілесно, зазнати важких моральних уражень, втратити національну ідентичність.
Ключові слова: військова служба, війна, посттравматичний синдром, національна ідентичність.
COSSACK’S / SOLDIER’S RETURN HOME:
ORIGIN AND TRANSFORMATION OF STORY
Mykola SULYMA, member of the NAS of Ukraine, Shevchenko Institute of Literature of the NAS of Ukraine
The paper deals with literary works based on the story of a Cossack/soldier who was destined to serve in the military and returns from the army or war to his home and family. Similar plots were used back in Ukrainian folk ‘dumas’, and then in the works of old literature. Such a plot was exploited in one of the interludes added to the Baroque school drama «Comic Action» (1736) by Mytrofan Dovhalevskyi. In the new Ukrainian literature, Taras Shevchenko was one of the first authors to refer to the story about a Cossack/soldier returning from the war/army. The poet enriched it with specific collisions. P. Kulish, Yu. Fedkovych, I. Nechui-Levytskyi, M. Pavlyk deepened a literary presentation of the theme depicting characters with destroyed lives and traumatized souls. These people, as a result of being in the military, got severe injures of body and mind and lost their national identity.
Key words: military service, war, post-traumatic syndrome, national identity.