Конспекти уроків для 5-11-х класів, ЗНО

Розпродаж журналів 2019-2020-х років Календарно-тематичне планування уроків з української мови та літератури на 2023-2024 н.р. (5-11 класи)

Стаття №4 з журналу «ДИВОСЛОВО» №03 (696) 2015 р.

Оксана ТУРАНСЬКА. Завдання з розділу «Лексика» 

(На матеріалі творів Тараса Шевченка)

   Відомий мовознавець О. Пономарів слушно зазначав, що лексика – один з основних складників мови, найменш консервативний елемент мовної системи. Одні слова виходять з ужитку (назавжди або згодом повертаються, набувши нового значення), інші з’являються як питомі чи запозичені*. Розкриваючи значення лексики для мовлення, учитель пояснює учням, що одиницею лексики є слово. За допомогою слів людина називає явища навколишньої дійсності, їхні ознаки, дії, стани. Готуючись до уроку української мови, педагог повинен не лише добре знати навчальний матеріал, а й заздалегідь підготувати завдання, які зацікавлять учнів програмовим матеріалом та забезпечать їм якісний і тривалий ефект навчання. Провідну роль у вивченні розділу «Лексика» відіграє літературний матеріал, який допомагає засвоїти мовні одиниці, позитивно впливає на духовний світ дитини, її інтелект та емоції. Вивчення лексики української мови на основі творів Т. Шевченка – це широке і благодатне поле діяльності для творчого вчителя та його вихованців. Оскільки Т. Шевченко зростав як поет на народних джерелах, історичних думах, піснях, переказах та оповіданнях, його поетичне слово проміниться всіма скарбами рідної мови. Тому вважаємо, що засвоєння української лексики на основі Шевченкових творів не тільки розширить знання учнів про літературний доробок митця, а й збагатить їхній лексичний запас. Пропоновані дидактичні матеріали з розділу «Лексика» містять навчальні кросворди, творчі завдання, текстуальні диктанти. Своєрідність їх полягає в тому, що вони дають змогу в цікавій формі комплексно вивчити, повторити, закріпити, поглибити знання учнів з теми.

Отримати методичну статтю з журналу

Интернет-магазин АБАРИС