Стаття №12 з журналу «ДИВОСЛОВО» №10 (655) 2011 р.
Ігор ЛІМБОРСЬКИЙ. Рококо в українській літературі
В історії європейських літератур доби Просвітництва поряд з іншими літературними напрямами і стилями важливе місце посіло рококо. Без його уїдливої і водночас витонченої сатири, настанови на розважальність, гедонізм та східну «екзотику» не можна й уявити творчості Ш.Монтеск’є («Перські листи»), Вольтера («Орлеанська діва»), Д.Дидро («Нескромні скарби»). Протиставляючи класицистичному дидактизмові світ чуттєвих розваг і насолод, рококо виступило проти принципу класицистичного, в своїй основі раціонального, відтворення дійсності в художньому образі, в якому «наслідування природі» спотворювалося відірваним від живої конкретики життя моралізаторством. При цьому гедонізм рококо виявив близькість до просвітницької картини світу, згідно з якою людина за своєю природою прагне насолод та радощів життя. Щоправда, його художніми принципами активно користувалися ті письменники, котрі виходили далеко за межі просвітницької літератури: рококо виявилося, наприклад, у такому преромантичному явищі, як готичний роман (В.Бекфорд «Ватек»), Водночас крайнощі рокайльної картини світу, зокрема ідеї про пошук чуттєвого «задоволення», уособлює творчість маркіза де Сада («Жюльєтта», 1797).