Стаття №5 з журналу «ДИВОСЛОВО» №02 (743) 2019 р.
ПРОБЛЕМА БЕЗДУХОВНОСТІ ЛЮДИНИ
У П’ЄСІ ІВАНА КАРПЕНКА-КАРОГО «СТО ТИСЯЧ»
Конкурсний урок літератури у 8 класі
Людмила ПРИСТАЙ, учитель Кам’янець-Подільського ліцею, лауреат Усеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2018»
Працюючи в Кам’янець-Подільському ліцеї понад двадцять років, я переконалася, що однією із найперспективніших та найефективніших технологій роботи зі старшокласниками є проблемне навчання. Навички критичного мислення передбачають уміння відокремлювати факти від думок, шукати джерела для перевірки достовірності інформації, уявляти і розуміти кілька можливих варіантів розвитку подій. Тому на своїх уроках програмовий матеріал подаю так, щоб у центрі уваги учнів був процес пошуку оптимальних рішень, а не готовий вихід із типової ситуації, заздалегідь спрогнозований кимось у підручнику. Варто дати учням шанс адекватно оцінити нові обставини, щоб вони мали змогу сформувати стратегію подолання проблем, які можуть виникнути. Коли є проблеми, тоді загострюються суперечності, а вони, як відомо, рушії розвитку як суспільства, так і окремо взятої особистості. То чому б на уроці не спонукати учнів рухатися вперед, розвиватися, робити відкриття?
На уроках української мови у профільних класах можна застосовувати знання не тільки з гуманітарних дисциплін, а й з математики, фізики, хімії, біології, які є короткими принагідними вкрапленнями в урок відомостей, питань, і сприяють глибшому сприйманню та осмисленню виучуваного поняття або явища. Такі форми роботи наближають нас до STEM-освіти, яка ставить перед учителями завдання інтеграції навчальних предметів, забезпечення тісного взаємозв’язку наук у процесі навчання з метою осмислення й пошуку учнями причиново-наслідкових зв’язків, розвитку в них логіки, мислення, комунікативних здібностей.
Пропоную вашій увазі конспект уроку української літератури, в основі якого проблемне навчання.